• Doğalgaz Acil İhbar Hattı : 187
  • Tel : 444 0 187
  • Whatsapp : 0552 187 0 187
  • Bip : 0538 882 91 91

Sıkça Sorulan Sorular

Sıkça Sorulan Sorular



ABONELİK İŞLEMLERİ

1.Abonelik işlemleri nereden yapılır?
Müşteri Hizmetleri Ofisleri, 444 0 187 Çağrı Merkezi, 0552 187 0 187 WhatsApp hattı, e-Devlet, online işlemler üzerinden abonelik ile ilgili işlemler yapılabilmektedir.

2.Hafta sonu abonelik işlemi yapılabilir mi?
444 0 187 Çağrı Merkezi, 0552 187 0 187 WhatsApp hattı, e-Devlet, online işlemler üzerinden 7/24 abonelik işlemleri yapılmaktadır.

3.Abone bağlantı anlaşması nedir?
Dağıtım şebekesinin müşterinin talebi üzerine binasına bağlanması için yapılacak olan servis hattının yapımıyla ilgili dağıtım şirketiyle müşteri arasında imzalanan anlaşmadır. Dağıtım şirketine yapılacak bağlantı talepleri; bağımsız bölüm maliki, binanın veya tesisin sahibi ya da bunların yetkili temsilcilerince yapılır. Dağıtım şirketi, bağlantı talebini en geç on beş gün içinde değerlendirir ve talebi uygun bulması durumunda bağlantının gerçekleştirilmesi için gereken işlemleri yapar, uygun bulmaması halinde ise gerekçelerini yazılı olarak talep sahibine bildirir.

4.Abone bağlantı bedeli niçin alınmaktadır?
Abone bağlantı bedeli, dağıtım şebekesinin abonenin binasına bağlanması (servis hattı yapımı) için gerekli; proje, işçilik, malzeme, kontrol ve onay harcamalarının abone başına düşen sabit payı karşılığında alınır. Mülk sahibi tarafından ödenir. Abone bağlantı bedelleri ile bunların hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslar, her yıl EPDK tarafından belirlenir.

5.Abone bağlantı bedeli iade edilir mi?
Bağlantı anlaşmasının imzalanması sırasında bir defaya mahsus olmak üzere tahsil edilir ve servis hattının imalatına başlandıktan sonra bu bedelin iadesi yapılamaz. Servis hattının yapımına başlanmamış ise talep sahibinin başvurusu ile 5 (beş) iş günü içerisinde abone bağlantı bedeli iade edilir. Aynı adresle ilgili daha önce bağlantı bedeli alınmış ise bu bedel tekrar alınamaz.

6.Abonelik Sözleşmesi nedir?
Abonelik sözleşmesi, doğal gazı fiilen kullanacak olan gerçek veya tüzel kişi veya bunların yetkili temsilcileriyle dağıtım şirketi arasında yapılan doğal gazın kullanımı ile ilgili hususların yer aldığı, tarafların hak ve yükümlülüklerini belirleyen sözleşmedir. İç tesisat proje onayının ardından müşteri tarafından gerekli belgelerin dağıtım şirketine sunulmasından ve ilgili mevzuat çerçevesinde belirlenmiş güvence bedelinin tahsilinden sonra imzalanır.

7.Abonelik sahibi haricinde bir kişi sözleşme işlem ve iptali yapabilir mi?
Doğal gaz abonelik sözleşmesi ile ilgili aboneden farklı bir şahıs işlem yapacaksa vekâletname ile başvurması gerekmektedir.

8.Konut aboneliği için gerekli evraklar nelerdir?
Kimlik beyanı, Tapu sahibi için; tapu fotokopisi, Kiracı için; Kira kontratı fotokopisi, Üçüncü şahısların başvurması durumunda; noter Onaylı vekâletname ve vekilin kimlik fotokopisi

9.Ticari işletme aboneliği için gerekli evraklar nelerdir?
Yetkili kimlik belgesi, Mülk sahibi için tapu, kiracılar için kira kontratı fotokopisi, İmza Sirküleri, Vergi Levhası, Ticaret Sicil Gazetesi

10.Abone’nin vefatı durumunda abonelik işlemleri nasıl yapılır?
Abonenin vefatı halinde diğer mirasçılardan herhangi bir itiraz gelmediği takdirde, vefat eden abonenin eşi, dağıtım şirketinde mevcut bulunan güvence bedeli aktarılarak ve ilave bir güvence bedeli alınmaksızın abone yapılır.

11.Sözleşme fesih işlemi nasıl yapılır?
Müşteri Hizmetleri Ofislerinden, 444 0 187 Çağrı Merkezi,0552 187 0 187 WhatsApp hattından, online işlemlerden ve e-Devlet uygulamasından fesih işlemleri yapılabilmektedir.

12.Fesih işlemi sonucunda güvence bedeli kaç gün içinde alınabilir?
Fesih işlemi başvurusundan itibaren en geç 15 gün içerisinde güvence bedeli iade edilir.

13.Müşterinin sözleşmesi hangi durumlarda en geç üç gün içinde sona erdirilir?
a) Müşterinin veya müşteri nam ve hesabına yetkili temsilcisinin başvurusu üzerine,
b) Müşterinin borcunu son ödeme tarihinden itibaren üç ay süre ile ödememesi halinde,
c) Müşterinin vefatının tespiti halinde,
d) Müşterinin tüzel kişiliğinin sona ermesi halinde,
e) Müşterinin, sözleşmesini sona erdirmeksizin adresten ayrıldığının tespit edilmesi durumunda,
f) Dağıtım şirketi tarafından güvence bedelinin taksitlendirilmesi halinde, herhangi bir taksitin üç ay süre ile ödenmemesi durumunda,
g) 1 (bir) yıl içerisinde 3 (üç) defa usulsüz doğal gaz kullanımı tespit edilmesi durumunda,

14.Bina yıkımı işlemlerinde doğal gaz hattının iptali nasıl gerçekleştirilir?
Bu süreç için başvuru yapacak kişinin (mülk sahibinin) dilekçe, tapu fotokopisi, kimlik, Belediyeden alınan karar ile başvurması gerekmektedir.

15.Güvence Bedeli niçin alınmaktadır?
Dağıtım şirketi, alacaklarını garanti altına alabilmek amacıyla, mekanik sayaç kullanan abonelerden abonelik sözleşmesinin imzalanması sırasında bir defaya mahsus olmak üzere güvence bedeli tahsis edebilir. Ancak ön ödemeli sayaç kullanan abonelerden güvence bedeli alınmaz. Güvence bedeli, doğal gazı fiilen kullanmak üzere abonelik sözleşmesi yapan kişilerden veya bunların yetkili temsilcilerinden alınır. Güvence bedelleri ile bunların hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslar, her yıl EPDK tarafından belirlenir. Serbest tüketicilerden güvence bedeli alınıp alınmayacağı ve koşulları, imzalanacak sözleşmeler kapsamında serbestçe belirlenir. Serbest tüketiciler, güvence bedeli olarak nakit yerine banka kesin teminat mektubu da verebilir.

16.Güvence Bedeli nasıl iade edilir?
Abonelik sözleşmesi sona eren abonenin dağıtım şirketinde bulunan güvence bedeli, tüm borçların ödenmiş olması ve nakit olarak alınan güvence bedellerinin ise ilgili mevzuat çerçevesinde güncelleştirilmesi kaydıyla, abonelik sözleşmesinin sona ermesine ilişkin talep tarihinden itibaren en geç on beş gün içerisinde aboneye veya onun yetkili temsilcisine iade edilir.

17.Önceki ödenilen güvence bedeli yeni aboneliğe aktarılabilir mi?
Önceki ödenen güvence bedeli değerlenerek iadesi gerçekleştirilir. Yeni abonelik için o yılın güvence bedelinin ödenmesi gerekir.

18.Merkezi sistem ve bireysel sistem nedir?
Merkezi Isınma; Binadaki bağımsız birimlerin kazan sistemi ile ortak ısıtılmasıdır.
Bireysel Isınma; Binadaki her bağımsız birimin tercihine göre kombi veya doğal gaz sobası ile ısıtılmasıdır.

19.Abonelik bağlantı talebi kapsamında merkezi sistem ile bireysel sistem abonelik süreçleri arasında fark var mıdır?
Binadaki kat maliklerinin katıldığı bir toplantı düzenleyerek doğal gaza geçiş için % 51’lik oy çokluğu kararı alınır. Merkezi veya bireysel ısınma tercihi kat mülkiyeti kanununa göre belirlenmelidir. Merkezi sistemden bireysel sisteme geçişte ise %100 oy birliği gerekmektedir. 7 ve daha az bağımsız birimden oluşan binalarda karar beyanı (dilekçe), 8 ve daha çok bağımsız birimden oluşan binalarda ise karar defteri imzalanarak doğal gaza geçiş talebi dağıtım şirketine bildirilir. Merkezi doğal gaz abonelik işlemleri; apartman yöneticisi tarafından gerçekleştirilir. Bağlantı bedelleri toplu olarak ödenebilir veya mülk sahipleri tarafından ayrı olarak yapılabilir. Merkezi sistemde gaz kullanım sürecine geçilebilmesi için tüm bağımsız birimlerin abone bağlantı bedellerinin ödenmesi gerekmektedir. Bireysel doğal gaz abonelik işlemleri; abonelik başvurusu ve abone bağlantı bedeli ödemeleri kat maliklerince veya muvafakatname verdikleri kişilerce gerçekleştirilir.

20. Müşteri Hizmetleri Ofisleri bulunmayan İlçe ve Beldelerde abonelik işlemleri nereden yapılır?
444 0 187 Çağrı Merkezi, E-Devlet, Online işlemler üzerinden abonelik ile ilgili işlemler yapılabilmektedir.

21. Ön ödemeli sayaç nedir?
Abonenin bedelini daha önceden ödediği miktarda doğal gaz kullanımına imkan veren, Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliği'ne tâbi ve dağıtım şirketinin sistemine uyum sağlayan sayaçtır.

22.Ön Ödemeli Sayaçta problem olması durumunda nereye başvurulabilir?
444 0 187 Çağrı Merkezimizi arayarak, tahsilat takip uzmanları ile görüşebilirsiniz.

FATURA İŞLEMLERİ

1.Doğal gaz faturası neye göre tahakkuk edilir?
Doğal gaz kullanım faturaları metreküp ve kWh enerji miktarı bazında müşteriye fatura edilir. Tüketim faturalarında okuma periyotlarına göre hesaplanacak gün bazında ağırlıklı ortalama perakende satış fiyatı kullanılarak tahakkuk yapılır.

2.Fatura ne zaman ödenir?
Faturada belirtilen doğal gaz tüketim bedeli, faturada yazılı bulunan yerlere belirtilen ödeme günleri içinde ödenir. Zamanında ödenmeyen faturaya konut tüketim bedeline gecikme zammı/bedeli dağıtım şirketi tarafından gecikmeye konu fatura ile birlikte peşin olarak veya bir sonraki faturaya eklenerek tahsil edilir. Son ödeme tarihinden sonra yapılan ödemeler için sözleşmede belirtilen gecikme zammı oranı günlük olarak uygulanır. Serbest tüketiciler için faturanın son ödeme tarihi ve gecikme zammı oranı taraflarca sözleşmede belirlenir.

3. Doğal gaz m³ birim fiyatı ne kadar?
Güncel fiyatlar şirket web sitesinden görüntülenebilmektedir.

4.Doğal gaz fiyatları neye göre değişmektedir?
Doğal gaz tarifeleri 4646 sayılı Doğal gaz Piyasası Kanunu ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) bu kanuna dayanarak yürürlüğe koyduğu Kurul Kararları çerçevesinde belirlenir. Doğal gaz Perakende Satış tarifesi; Botaş tarafından açıklanan Doğal gaz Toptan Alış fiyatı ile Sistem Kullanım Bedeli ve KDV+ÖTV unsurlarından oluşmaktadır. Tarifeler Yönetmeliği ve Tarife Kurul Kararları çerçevesinde Yıllık tüketim miktarlarına göre tarife kademeleri uygulanır.

5.Doğal gaz faturası gelmediğinde ne yapılır?
Müşteri Hizmetleri Ofislerinden, 444 0 187 Çağrı Merkezinden, 0552 187 0 187 WhatsApp hattından veya web sitesinden iletişime geçerek fatura talep edilebilmektedir.

6.Borçtan dolayı gaz kesimi yapılmışsa, gaz açımı ne zaman yapılır?
Fatura ödemesinin yapılmasına müteakip en geç 24 saat içerisinde gaz açma işlemi sağlanır.

7.Borç nedeniyle doğal gazın kesilmesi yerine borcun güvence bedelinden düşülmesi mümkün olamaz mı?
Borcun güvence bedelinden düşülmesi için aboneliğin tek taraflı fesih olması veya sözleşmenin sonlanarak aboneliğin kapatılması gerekmektedir. Borç ödenmemesi durumunda ilgili abonenin sadece doğal gaz arzı durdurulur.

8.Hatalı faturalandırma halinde ne yapılır?
Abone, tüketimi doğrultusunda oluşan fatura bedeline itiraz etme hakkına sahiptir. Fatura tebliğ tarihinden son ödeme tarihine kadar Müşteri Deneyimi birimine başvuru yapabilir, 444 0 187 Çağrı Merkezinden ve web sitemizden de talepte bulunabilir.

9.Açma Kapama Bedeli nedir ve kim tarafından belirlenir?
Abonenin doğal gaz tüketimi doğrultusunda oluşan borcunu ödememesi durumunda doğal gaz arzı durdurulur. Bu operasyon nedeniyle abonemize yansıtılan bedel açma kapama bedelidir. EPDK tarafından her yıl belirlenerek web sitemizde yayınlanır.

10.Sayaçlar hangi tarihlerde okunur?
Dağıtım şirketi, mekanik sayaç kullanan abonelerin sayaç endekslerini müşteri bazında bir önceki okuma tarihine göre artı-eksi beş günden fazla sapma olmayacak şekilde aylık okur veya okutur.

11.Kaçak doğal gaz kullanımı nedir?
Dağıtım sistemine veya sayaca ya da tesisata müdahale edilerek, tüketimin doğru tespit edilmesini engellemek suretiyle, tüketimin eksik veya hatalı ölçülerek ya da hiç ölçülmeden veya yasal şekilde tesis edilmiş sayaçtan geçirilmeden mevzuata aykırı bir şekilde tüketilmesi, kaçak doğal gaz kullanımı olarak kabul edilir.

12.Kaçak doğal gaz kullanımı cezası nedir?
Kaçak doğal gaz kullanımının tespiti halinde, ölçüm ve kontrol sonuçlarına göre düzenlenen belgelere dayanılarak hesaplanmak suretiyle kullanım süresi ve bu süre içerisinde tüketilen doğal gaz miktarı dikkate alınarak bu fiili işleyene veya yararlanana tahakkuk ettirilecek bedel içerisine, sebep olunan zarar ve ziyan, hesaplama ile elde edilen doğal gaz miktarı karşılığı bedel ve hesaplanan bu miktarın 2 (iki) katı karşılığı kaçak kullanım bedeli yansıtılır. Kaçak kullanımın aynı tüketici tarafından iki yıl içerisinde tekrarı halinde her bir tekrarda kaçak kullanım bedeli katsayısı bir öncekinin 2 (iki) katı olarak uygulanır.

13.Müşterinin usulsüz doğal gaz kullanımı nedir?
a) Dağıtım şirketinin yazılı onayı olmaksızın doğal gaz kullanması,
b) Dağıtım şirketinin yazılı onayı olmaksızın başka bir bağımsız bölüme sayaç üzerinden doğal gaz bağlantısı yapması,
c) Kendi adına sözleşme yapmadan daha önce aynı adresteki müşteri adına doğal gaz kullanması,
d) İç tesisatta onaysız tadilat yaparak doğal gaz kullanması,
hallerinde usulsüz doğal gaz kullanım işlemi yapılır ve doğal gaz kesilir, cezai işlem uygulanır.

14.Müşteriler şikayetlerini nereye yapar, kaç günde cevaplanır?
Müşteri, doğal gaz kullanımı ile ilgili her türlü şikâyetini dağıtım şirketinin müşteri hizmetleri birimine yapar. Müşteri şikâyetini şahsen, yazılı olarak, telefonla, faksla veya internet aracılığıyla yapabilir. Dağıtım şirketi, şikâyetleri, başvuru tarihinden itibaren şikâyetin niteliğine göre en geç on beş gün içinde müşterinin talebi dikkate alınarak başvurunun yapıldığı usul ile cevaplar ve/veya gerekli işlemleri yapar.

187 DOĞALGAZ ACİL İŞLEMLERİ

1.Daire içinde veya binada doğal gaz kokusu alındığında yapılması gereken işlemler;

• Doğal gaz kokusu alınan tüm riskli durumlarda 187 Acil İhbar hattı aranıp ihbar bırakılır.
• Koku daireden geliyorsa dairenin, bina içerisinden geliyorsa binanın gaz vanası kapatılır.
• Ortam havalandırılır.
• Elektrik düğmelerine dokunulmaz.
• Kıvılcım veya ateş oluşturabilecek herhangi bir eylemde bulunulmaz

2.Sokakta gaz kokusu alınırsa ne yapılır?
Sokakta gaz kokusu/ kaçağı ya da müstakil binalarda bina dışındaki sayaç/ sayaç çevresinden gelen gaz kokusu/kaçağı durumunda 187 Acil İhbar Hattına ihbar bırakılmalıdır.

3.Doğal Gaz Acil Müdahale Hattını hangi saatlerde arayabilirsiniz?
Acil 187 ekipleri hafta sonu, resmi ve dini bayramlar dahil 7/ 24 sürekli hizmet vermektedir.

4.187 Acil İhbar Hattını hangi konular için aramalıyım?
Konutta gaz kokusu, binada gaz kokusu, sokakta gaz kokusu, hat hasarı, yangın, patlama, zehirlenme ve gaz yokluğu gibi durumlarda 187 Acil İhbar hattına mutlaka ihbar bırakılmalıdır.

5.Acil müdahale hizmeti ücretli midir?
Acil 187 ekiplerinin verdiği hizmet tamamen ücretsizdir. Ancak, dağıtım şebekesine üçüncü şahıslar veya diğer altyapı kuruluşları tarafından hasar verilmesi durumunda, meydana gelen zarar, hasar veren tarafından karşılanır. Bununla birlikte, acil müdahale sonucunda iç tesisatta yapılacak tamir ve tadilat müşterinin sorumluluğundadır.

6.Cep telefonundan Acil 187’yi ararken alan kodu çevirmek gerekiyor mu?
Acil 187 hattı alan kodu girilmeden direkt olarak aranabilmektedir.

7.Sayaçta ses veya sıra dışı bir durum olması durumunda ne yapılır?
Doğal gaz sayacınızdan ses geldiğini hissederseniz; tüketim olmasına rağmen numaratör hanelerinin ilerlemediği görülürse veya sayacınız hızlı dönüyorsa 444 0 187 numaralı Çağrı Merkezi, 0552 187 0 187 WhatsApp hattı ve web sitemizden bildirim bırakabilirsiniz.

8.Servis kutusu yer değişim talebi için nasıl bir yol izlenir?
Dilekçe ile başvurmak gerekmektedir. Sonrasında ilgili birim tarafından gerekli inceleme yapılarak yazılı cevap verilecektir.

9.Doğal gaz kaçağı olduğunu nasıl anlarsınız?
Doğal gaz kokusuzdur. Gaz kaçağı yaşanması durumunda anlaşılabilmesi için dağıtım istasyonlarında çürük sarımsak kokusuna benzer THT ile kokulandırılır. Çürük sarımsak kokusuna benzer bir koku hissetmeniz durumunda 7 gün 24 saat Acil 187 İhbar Hattı’nı arayabilirsiniz.

10.Yangın anında ne yapmalıyım?
187 Doğal Gaz Acili arayınız. Daire içerisinde yangın çıktıysa daire girişinde bulunan sayaç vanasını kapatınız. Yangın bina içerisinde ise bina girişinde bulunan Ana Kesme Vanasını kapatınız.

11.Ocak alevi harlı veya turuncu renkte yanıyorsa ne yapılmalıdır?
Regülatör basıncından kaynaklı bir sorun olabilir. “Doğal gaz kokusu aldığınızda yapılması gereken işlemler” talimatlarına uyarak 187 Acil İhbar Hattına ihbar bırakmanız gerekmektedir.


İÇ TESİSAT İŞLEMLERİ


1. İç tesisatların projelendirilmesi ve yapımında nasıl bir yol izlenir?
İç tesisatların projelendirilmesi ve yapımı, bağımsız bölüm maliki, binanın veya tesisin sahibi ya da bunların yetkili temsilcileri tarafından sertifika sahiplerine yaptırılır. Sertifika sahibi firma ile başvuru sahipleri arasında yapılacak işin kapsamı ve koşullarını belirleyen bir sözleşme imzalanır.

2.İç tesisat imalatına ne zaman başlanır?
Dağıtım şirketince proje onayı yapıldıktan sonra sertifikalı firma tarafından imalata başlanabilir.

3.Proje tadilatı nedir?
Dağıtım şirketince onaylanan projelerde yapılacak tüm değişiklikler proje tadilatı olarak değerlendirilir.

4.Dağıtım şirketi projeyi kaç günde onaylar?
Dağıtım şirketi, yaptırılan iç tesisatı ilgili mevzuat hükümlerine göre, tesisatın kontrol ve onayı için kendisine yapılan müracaat tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde kendi teknik personeline veya iç tesisatı yapan firma dışında kendi adına çalışan sertifika sahiplerine kontrol ve test ettirir ve uygun bulması halinde onaylar. Uygun bulmaması halinde ise, tespit edilen hata ve eksiklikler giderildikten sonra, kontrol ve testlere ilişkin işlemler yeniden yapılır.

5.Doğal gaz boruları boyanabilir mi?
Gaz açım işlemi gerçekleştikten sonra antipas üzeri sarı yağlı boya ile iç tesisat boruları boyanmalıdır.

6.Doğal gaz tesisatı tadilat yaptırılırken nasıl bir yol izlenir?
Doğal gaz tesisatı üzerinde yapılacak bütün işlemler şirket web sitesinde listesi bulunan Sertifikalı İç Tesisat Firmalarından birine yaptırılmalıdır. Projede değişiklik yapılması gerekiyorsa sertifikalı firma revize projeyi dağıtım şirketine göndermelidir. İlk gaz açım prosedürü şeklinde süreç devam eder.

7.Havalandırma menfezinden soğuk geliyor. Menfez kapatılabilir mi?
Havalandırma menfezi ortamdaki hava sirkülasyonunu sağlamaktadır. Can ve mal güvenliği için havalandırma menfezlerinin kesinlikle kapatılmaması gerekmektedir.

8.Kapalı balkonlarda kombi balkon içerisinde olabilir mi?
Kombi bacasının balkonun dışına kadar uzatılması, kapalı balkonda da havalandırma menfezi olması şartıyla kombi balkon içinde olabilir.

9.Ocakta gaz olmasına rağmen kombi ya da şofbene doğal gaz gitmiyorsa ne yapılır?
Çalışmayan yakıcı cihazın vanası kontrol edilir. Vana açık olmasına rağmen çalışmıyorsa cihazın teknik servisine başvurulur.

10. Yeni dairelerde mutfak dolabı gaz açımından sonra mı önce mi takılır?
Gaz açımı mutfak dolabı takıldıktan sonra yapılan kaçak testleri doğrultusunda yapılabilir.

11. Vanalar ulaşılamayan noktada ise gaz açımı yapılır mı?
Gaz açımı yapılabilmesi için vanaların rahatlıkla ulaşılabilir olması gerekmektedir.

12.İç tesisat kontrol randevusunda abonenin kendisinin adreste olması zorunlu mu?
Abonenin kendisinin randevu sırasında adreste olma zorunluluğu yoktur. 18 yaşından büyük bir kişi iç tesisat kontrol randevusuna refakat edebilir.

13.Tesisat kontrol randevu saati nasıl öğrenilir?
Sisteme kayıtlı cep telefonuna gelecek olan SMS ile bilgilendirme sağlanmaktadır.

14. Tesisat Kontrol ekipleri hangi saat aralığında hizmet veriyor?
Hafta içi her gün 08:00-18:00 arası, Hafta sonu Cumartesi: 08:00-12:00 arası iç tesisat kontrolü yapılmaktadır.